- Krótka historia fotografii. Część 22
- 18 Lip. 2019
Pop Art
Wbrew pozorom pop art odegrał w historii fotografii olbrzymią rolę. Jego prosta, często prześmiewcza forma była niezwykle silnie nasycona tym, co działo się w fotografii przez poprzednie sto lat. Ta swoista erudycja artystów, którzy nie bali się wyraźnych nawiązań do różnych gatunków i epok, stanowi największą siłę ich prac. Co więcej, czasem decydowano się na prowokacje, jak w przypadku „Mao” Andy’ego Warhola z 1972 roku. Celem ataku nie był jednak chiński dyktator, lecz inni fotograficy. Pop art w swych założeniach miał bowiem być ciosem dla obu stron konfliktu o to, czy rolą fotografii jest dokumentowanie rzeczywistości, czy stanowi ona jedynie narzędzie w rękach artystów.
KLUCZOWI TWÓRCY POP ARTU:
Richard Hamilton, Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Sigmar Polke, Peter Blake
Wywodzący się z ekspresjonizmu abstrakcyjnego pop art był niejako sposobem odreagowania powojenny nastrojów. Stawiając przede wszystkim na fotomontaż czy kolarz artyści tego nurtu postanowili dać upust swoim fantazjom. Fotografia (czy też sztuka ogółem) służyła im przede wszystkim dla obśmiewania ówczesnego konsumpcjonizmu i masowości, ale też uderzała w reprezentantów wcześniejszych nurtów. Celem było podkreślenie tego, jak bardzo zacierają się granice między sztuką wysoką a niską.