Fotografia mody
Prasa nie żyła wyłącznie fotoreportażami. Jak wyglądały narodziny fotografii modowej? Stosunkowo wcześnie, bo już na początku XX wieku, pojawiły się pierwsze czasopisma ilustrowane z prawdziwego zdarzenia. Rozwój tej gałęzi przemysłu wydawniczego szybko związał swe losy z branżą modową, przez co pojawiło się zapotrzebowanie na fotografów, którzy potrafiliby wychwycić najmniejsze detale i niuanse kreacji. Tak zrodziła się fotografia mody.
KLUCZOWI TWÓRCY FOTOGRAFII MODY:
Man Ray, George Hoyningen-Huene, Horst P. Horst, Cecil Beaton, David Bailey, Terence Donovan, Diane Arbus, Bruce Weber, Richard Avedon, Irving Penn, Steven Meisel, Tim Walker, Jurgen Teller
Ciekawostką jest, że pierwsze przymiarki do stworzenia fotografii modowej poczyniono już w latach 50. XIX wieku. Wówczas to Adolphe Braun stworzył album z dworskimi strojami Virginii Oldoini, hrabiny de Castiglione. To jednak niczym nie różniło się od malarskich portretów arystokracji, podczas gdy fotografia mody ma zupełnie inny cel. Słynny „Harper’s Bazaar” uruchomiono już w 1867 roku, ale wówczas technologia jeszcze nie pozwalała na wiele. Sytuacja fotografii mody zmieniła się pod koniec wieku, gdy rozpowszechnił się druk półtonów, umożliwiający sprawne ilustrowanie czasopisma. Szybko jednak zaczęły pojawiać się konkurencyjne tytuły jak „Vogue” (1892), który po przejęciu przez Condé Nast w 1911 roku zaostrzył rywalizację między kultowymi dziś magazynami.
Nie tylko Amerykanie zapragnęli, by fotografia mody zrewolucjonizowała branżę prasową. W tym samym czasie pismo „Art et Décoration” zatrudnił samego Edwarda Steichena, by ten sfotografował kolekcję awangardowego projektanta Paula Poireta. Później Steichen przekonywał, że fotografia mody powstała właśnie za sprawą jego sesji, choć trudno nie zauważyć wyraźnych inspiracji ilustracjami Paula Iribe i Georgesa Lepape. Nie ma jednak wątpliwości, że jego współpraca z francuskim magazynem wskazała drogę innym fotografikom. Jednym z nich był naczelny piktorialista Adolph de Meyer, który został zakontraktowany przez „Vogue’a”.
Kurs fotografii mody
Nasze kursy poruszają dziedziny robienia zdjęć, najbardziej interesujące uczestników. Jednym z nich jest fotografia modowa, dla wielu osób będąca wymarzonym kierunkiem zawodowym. Nasza kadra, to profesjonaliści, pracujący między innymi w najgłośniejszych magazynach o tematyce mody. Zachęcamy do wzięcia udziału w zajęciach, na których przekażemy wymogi przygotowywania sesji zdjęciowych zgodne z ogólnoświatowymi standardami.
Jaką wiedzę przekazujemy na kursie fotografii modowej?
Zajęcia przeprowadzane są zgodnie ze szczegółowo przygotowanym programem. Fotografia mody jest jednym z najszybciej rozwijających się gatunków fotografii. Rozpoczynamy od podstaw wykorzystywania światła i przestrzeni, a także współpracy z modelkami i modelami. Fotografia mody, to działalność wymagająca specjalnie przygotowanego portfolio, z którym również pomagamy uczestnikom. Dzięki naszemu kursowi mogą znacznie poprawić jakość wykonywanych zdjęć.
Fotografia mody na dobre rozkwitła w latach 20. XX wieku. Wówczas też zaczęły pojawiać się kolejne eksperymenty – przede wszystkim za sprawą George’a Hoyningena-Huene’a, który spopularyzował sesje plenerowe i poszerzył możliwości gatunku o męskich modeli. Jednym z nich był odkryty przez Hoyningena-Huene’a Horst P. Horst – późniejszy fotograf między innymi Chanel.
Kolejną rewolucją, jaką rozpropagowała fotografia mody, było pojawienie się kolorowego druku w magazynach. Monochromia aż do lat 70. XX wieku rządziła jako ta zdecydowanie bardziej artystyczna forma fotografii. Kolor był jednak szansą dla prasy lifestyle’owej na ożywienie swoich łamów. Było to o tyle konieczne, że czasy II wojny światowej wyraźnie podłamały społeczeństwa krajów, które brały w konflikcie udział. Zarządzająca „Harper’s Bazaar” od 1936 do 1952 Diana Vreeland była jednak przekonana, że kolorowe fotografie nieco te nastroje odbudują, przy okazji przeprowadzając na rynku rewolucję.
Fotografia mody na dobre rozkwitła w latach 20. XX wieku. Wówczas też zaczęły pojawiać się kolejne eksperymenty – przede wszystkim za sprawą George’a Hoyningena-Huene’a, który spopularyzował sesje plenerowe i poszerzył możliwości gatunku o męskich modeli. Jednym z nich był odkryty przez Hoyningena-Huene’a Horst P. Horst – późniejszy fotograf między innymi Chanel.
Kolejną rewolucją, jaką rozpropagowała fotografia mody, było pojawienie się kolorowego druku w magazynach. Monochromia aż do lat 70. XX wieku rządziła jako ta zdecydowanie bardziej artystyczna forma fotografii. Kolor był jednak szansą dla prasy lifestyle’owej na ożywienie swoich łamów. Było to o tyle konieczne, że czasy II wojny światowej wyraźnie podłamały społeczeństwa krajów, które brały w konflikcie udział. Zarządzająca „Harper’s Bazaar” od 1936 do 1952 Diana Vreeland była jednak przekonana, że kolorowe fotografie nieco te nastroje odbudują, przy okazji przeprowadzając na rynku rewolucję.