- Krótka historia fotografii. Część 20
- 18 Lip. 2019
Fotografia artystyczna
Mogłoby się wydawać, że fotografia artystyczna to po prostu… fotografia. Zważywszy jednak na mnogość gatunków i fakt, że wiele z nich skupia się przede wszystkim na temacie, nie zaś formie, można (a nawet trzeba) rozdzielić te dwa pojęcia. To, że zdjęcia wybitnych reporterów wojennych trafią do galerii sztuki, nie czyni ich bowiem sztuką w sensie gatunkowym.
KLUCZOWI TWÓRCY FOTOGRAFII ARTYSTYCZNEJ:
Gustave Le Gray, Julia Margaret Cameron, Oscar Gustave Rejlander, Gertrude Käsebier, Edward Steichen, Alfred Stieglitz
Oczywiście nikt nie odbiera artyzmu osobom reprezentującym inne gatunki fotografii. Kwestią definicji jest natomiast ujmowanie artyzmu jako działania dążącego do pewnej ekspresji, którą poszczególne techniki wykorzystują jedynie jako środek wyrazu. W tym ujęciu fotografia artystyczna jest wizją artysty urzeczywistnioną przy pomocy narzędzia, jakim jest aparat. Warto jednak zaznaczyć, że gatunkowe i definicyjne granice są tu bardzo płynne. Można powiedzieć, że w tym zagadnieniu mieści się odejście od klasycznej fotografii, ale też działanie niekomercyjne. Z drugiej jednak strony sesje modowe czy ogólnie ujmowana sztuka współczesna stąpają po bardzo cienkiej granicy, nieraz zamieniając się miejscami.
Problemy definicyjne towarzyszą temu medium od samego początku. Fotografia artystyczna, ale też fotografia ogółem, od zawsze tkwi w dziwacznym splocie burzliwych relacji z malarstwem. Do momentu zaprezentowania światu dagerotypu to właśnie mistrzowie pędzla kreowali sztuki wizualne wespół z rzeźbiarzami. Nie powinno więc dziwić, że wielu malarzy krytycznie odnosiło się do technologicznej nowinki XIX wieku. Byli jednak i tacy, którzy chętnie eksperymentowali z nowym medium.